Sejauhmanakah pendidikan di Barat telah membangkitkan
kesedaran kebangsaan dalam kalangan rakyat di India pada abad ke 20.
Pengenalan
Kesedaran kebangsaan dalam kalangan rakyat India dapat
dikesan sebelum tahun 1857 lagi.
Kemunculan pertubuhan-pertubuhan sosioagama sebelum tahun
1857, menandakan bermula semangat kebangsaan di India.
Pendidikan Barat yang diperkenalkan British merupakan faktor
utama yang melahirkan kesedaran kebangsaan dalam kalangan rakyat India/ cerdik
pandai
Pendidikan Barat menyebabkan rakyat India terdedah
kepada konsep-konsep seperti kebebasan, demokrasi, persamaan dan hak asasi
individu.
Pperkembangan ini melahirkan tokoh-tokoh nasionalis yang
memainkan peranan dalam gerakan kebangsaan di India.
Tokoh-tokoh tersebut ialah Raja Ram Mohan Roy, W.C.Banerjee,
Surendranath Banerjee, G.K. Gokhale.
Isi-isi penting:
1. Bahasa Inggeris
-Bahasa Inggeris memainkan peranan membangkitkan
kesedaran kebangsaan
-lebihkurang 600 bahasa daerah yang dituturkan/ batu
penghalang memupuk persafahaman
-Bahasa Inggeris juga memainkan peranan sebagai alat
perpaduan yang menyatukan rakyat India yang terpisah dari segi agama, bangsa
dan wilayah.
2. Diskriminasi dalam perkhidmatan awam
-British mengamalkan dikriminasi dalam pengambilan rakyat
India bagi memegang jawatan tinggi dalam perkhidmatan awam
-mengadakan peperiksaan awam di England
-amalan diskriminasi ini melahirkan rasa tidak puas hati
dalam golongan terpelajar di India.
3. Perkembangan sistem perhubungan dan pengangkutan
-pembinaan sistem perhubungan dan pengangkutan moden
juga pencetus kepada semangat kebangsaan
- pembinaan jalan keretapi dan jalan raya menyatukan rakyat
India yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan keturunan
4. Dasar pentadbiran Lord Lytton
-memperkenalkan Akta Senjata dan Akta Akhbar Vernakular yang
melahirkan sentiment anti-British
-langkah-langkah yang diambil seperti menggalakkan import
kain kapas dari Englang dan menghadkan umur penyertaan perkhidmatan awam kepada
18 tahun
-langkah-langkah ini menimbulkan kemarahan rakyat India
terhadap pemerintahan British
5. Akta Illbert 1883
-merancakkan lagi sentimen anti-British
-akta ini memberi kuasa kepada hakim-hakim berketurunan
India mengadili dan menjatuhkan hukuman ke atas orang Inggeris
-mendapat tentangan daripada golongan Anglo-India hingga
menyebabkan British menarik balik akta tersebut
-tindakan British menyedarkan rakyat India tentang perasaan
anti-India yang terpendam dalam hati orang Inggeris
-Surendranah Banerjee mengambil langkah untuk menganjurkan
Persidangan Kebangsaan bagi menentang British
6. Peranan akhbar
-akhbar tempatan memainkan peranan penting dalam
membengkitkan kesedaran kebangsaan
-Akhbar Kesari, The Maratha, Amrit Bazar Patrika dan Patriot merupakan
akhbar yang mengkritik dasar British.
-akhbar ini turut menyebarkan idea pemerintahan sendiri dan
amalan demokrasi dalam kalangan rakyat tempatan
7. Kajian terhadap keagungan silam
-kajian ini melahirkan keyakinan rakyat India teradap
kebudayaan dan peradaban mereka
-sarjana yang mengakaji peradaban India ialah Sir William
Jones, Max Muller dan Monier Williams
-kajian seperti ini membangkitkan kesedaran kebangsaan dalam
kalangan rakyat India
8. Peranan kesusasteraan
-karya-karya kesusasteraan juga memainkan peranan penting
-karya-karya telah dimuatkan dalam akhbar-tempatan
menyebabkan idea nasionalisme tersebar keseluruh India.
-tokoh-tokohnya ialah Bankim Chandra Chatterjee dan
Rabindranath Tagore
9. Dasar ekonomi British
-British mengamalkan dasar ekonomi bagi memenuhi keperluan
sektor perindustrian di England
-dasar ini menyebabkan British tidak menggalakkan
perkembangan industry tempatan mengawal perusahaan-perusahaan tempatan
-langkah-langkah ini membangkitkan perasaan benci rakyat
tempatan terhadap British di India
10. Penindasan terhadap buruh-buruh India di seberang laut
-layanan buruk oleh British terhadap buruh-buruh India yang
bekerja di seberang laut
-British tidak mengambil berat tentang kebajikan dan hak
asasi mereka
-layanan demikian menimbulkan rasa tidak puas hati dalam
kalangan nasionalisme
11. Gerakan refomasi sosioagama
-kemunculan pertubuhan-pertubuhan sosioagama
-pertubuhan yang memainkan peranan ialah Brahmo Samaj,
Brahma Samaj, Arya Samaj dan Pertubuhan Ramakrishna
-pertubuhan-pertubuhan agama ini meletakkan asas bagi
kebangkitan semangat kebangsaan dan kemunculan Parti Kongres India pada tahun
1885
Kesimpulan
-pendidikan Barat merupakan faktor utama melahirkan
kesedaran kebangsaan dalam kalangan rakyat India disamping beberapa faktor lain
-dasar-dasar yang dilaksanakan oleh British merupakan asas
kepada kemunculan sentiment anti-British
-kebangkitan semangat kebangsaan melahirkan
pemimpin-pemimpin nasionalisme yang mengatur gerakan untuk membebaskan negara
daripada cengkaman penjajah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan